keskiviikko 28. tammikuuta 2015

Keskiviikon keittolounas

Kerron teille yhden asian: tykkään ihan hirveästi sosekeitoista! Voisin syödä sosekeittoja joka päivä, kunhan joku muu vain valmistaisi ne mulle.. Mä nimittäin onnistun harmittavasti (liian) usein pilaamaan sosekeitot, sillä en saa hyvää koostumusta tai maku on vain yksinkertaisesti järkyttävä. Kuitenkin tekeleiden epäonnistuessa oppii huomaamaan, että mitkä maut eivät vain yksinkertaisesti sovi yhteen ja mitkä taas luovat vastustamattoman yhdistelmän. Oon ainakin oppinut, että kannattaa pitää resepti suht simppelinä, sillä liian monta erilaista makua yhdessä soseutetuna ei vaan maistu hyvältä. Tällä kertaa onni oli mun puolellani ja onnistuin saamaan hyvän keiton. Jopa ehkä parhaan keiton tähän mennessä. Heittelin aineksia aika mututuntumalla sillä nälkä oli jo niin suuri, ettei mittojen etsimiseen jaksanut käyttää aikaa. Resepti oli kuitenkin jokseenkin tämän näköinen..

Samettinen linssi-bataatti -keitto (kahdelle)


Kaksi kourallista linssejä
Bataatti (n 300 g)
Kaksi porkkanaa
n. 3dl kookosmaitoa/bataattien keittovettä (suhteuta oman maun mukaan)
Suolaa
Valkosipulirouhetta
(valinnaisia mausteita)
Päälle siemensekoitusta, avocadoa, ravintohiivahiutaleita, pähkinöitä..

Huuhdo linssit ja valmista ne keittämällä n 20minuutin ajan. Linssien kiehuessa kuori ja pilko porkkanat ja laita ne toiseen kattilaan kiehuvaan veteen. Kuori ja paloittele bataatti ja lisää se porkkanoiden kanssa samaan kattilaan ja anna kiehua, kunnes porkkanat ja bataatit ovat pehmenneet. Kun linssit ovat kypsiä valuta ylimääräinen vesi pois. Tee sama bataatille ja porkkanoille, mutta ota keitinvesi talteen. Lisää kaikki ainekset samaan kulhoon ja soseuta sauvasekoittimella sileäksi seokseksi. Lisää tarvittaessa nestettä oikean koostumuksen saamiseksi. Lisää mieluisia päälisiä ja nauti heti!

Oon jostain kuullut, että kasvikset imeytyvät helpommin, kun ne on kypsytetty eli kehomme saavat ne silloin paremmin käyttöönsä. Vielä paremmin ne imeytyvät soseutettuna ja jos mukaan lisää vielä rasvaa (öljyä, täysrasvaista kookosmaitoa) saa kehomme kasviksista parhaan hyödyn. Kehon on myös helpompi sulattaa soseutettu ruoka, kun pilkkomiseen ei tarvitse käyttää energiaa! Siinä vielä muutama syy syödä sosekeittoja (sen lisäksi tietty, että ne ovat onnistuessaan niin vastustamattoman hyviä!) ;).


bon appétit!

love, Maiju

10 kommenttia:

  1. Nam kun kuulostaa hyvältä! Mitä kookosmaitoa käytät? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, niin se olikin! Söin vielä äsken loputkim pois pyörimästä.. :D Yleensä teen itse, mutta tänään laiskotti, niin käytin bionan luomu kookosmaitoa! :)

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. Miten kookosmaitoa voi tehdä itse? :)

      Poista
    4. Ihan vedestä ja raaoista kookoslastuista! :) oon laittanut noin 3,5dl kookoslastuja ja 5dl vettä blenderiin, blendannut parin minuutin ajan ja kaatanut seoksen siivilän läpi suljettavaan lasipurkkiin :) siinä se säilyy jääkaapissa muutaman päivän ajan!

      Poista
  2. Millasta toi kookosmaito on koostumukseltaan? :) Kannattaako se korvata maidolla vai ruokakermalla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on enemmän sellaista kermaista ja paksua, että suosittelen kerman käyttöä! :)

      Poista
  3. Tein tänään vähän muunnellun version tästä ja ai että kun tuli hyvää ! olin jo ihan unohtanut miten hyviä sosekeitot onkaan :)

    VastaaPoista
  4. Tuleeko myös tosta itsetehdystä kookosmaidosta sellaista paksua vai muistuttaako se enemmän maitoa? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. siitä saa paksua tai enemmän maitomaista halutessaan! Riippuu siitä, että kuinka "tarkasti" suodatat maidon siivilästä :)

      Poista