sunnuntai 29. maaliskuuta 2015

Lääkettä vai myrkkyä?


Määritelmiä terveelliselle ruokavaliolle on luultavasti olemassa niin monta kuin meitä ihmisiäkin. Yhdelle terveellinen ruoka on gluteenitonta ja toiselle rasvatonta. Kolmas karppaa ja neljäs on vannoutunut vegaani. Erilaisia ruokavalioita löytyy pilvin pimein ja jotkut joutuvatkin kokeilemaan monia etisessään itselleen sopivaa ruokavaliota. Kehommehan ovat erilaisia – mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi sinulle. Eiväthän kaikki autotkaan käy dieselillä ;). Mielestäni jokaisen tulisikin löytää se oma tapa syödä oikein ja terveellisesti kuitenkaan stressaamatta asiasta liikaa. Mä en tuomitse kenenkään tapaa syödä, eikä mulla tosiaankaan ole tarkoitus käännyttää ketään tykkäämään samoista asioista, mistä mä pidän. Mä en myöskään ole minkään alan asiantuntija, vaan kirjoitan täysin omien havaintojeni sekä kuulemieni luentojen ja lukemieni artikkelien perusteelta.

Mun pointtini ravinnon kannalta on se laatu, puhtaus ja terveellisyys - että pysyn terveenä. Sanonta "ravinto on lääkkeesi tai pahin vihollisesi" pätee mun mielestä aika osuvasti. Ravinnolla on oikeasti suuri merkitys terveydentilaamme ja jo pelkällä ruokavalion remontilla voi olla suuri merkitys vaikkapa kroonisesta sairaudesta parantumiseen. Multa on monesti kysytty, että miten oikein määrittelen mikä on terveellistä ja mikä ei. Vastausta mun piti ihan oikeasti miettiä, sillä en ole edes ikinä kehitellyt mitään määritelmää terveelliselle ruoalle. Mulle terveellinen ruokavalio on sisällöltään mahdollisimman puhtaita ja tuoreita makuja sekä raaka-aineita. Prosessoimatonta ja mielellään luomua, ravinnerikasta, rakkaudella valmistettua ruokaa. Rentoa, stressitöntä syömistä ja nautintoja silloin kun itse haluan. Ja ennen kaikkea mun on saatava ruokavaliostani riittävästi energiaa, jotta jaksan mahdollisimman hyvin.




 Mulle on monesti töksäytetty tälläinen väittämä, että enhän mä voi nauttia mistää, kun mun ruokavalio on niin rajoittunut. Hassua, mutta mä en itse oikeasti edes koe mun ruokavalion olevan rajoittunut – niin tyhmältä kuin se kuulostaakin. Koen mulla edelleen olevan suurimman vaikutusvallan syömisten osalta. Jos totta puhutaan, niin mun edes ikinä tee mieli karkkia, keksiä tai muitakaan herkkuja, sillä maailma on pullollaan paljon parempia vaihtoehtoja. Mun onkin usein luultu olevan dietillä, kun en syö sokeria, herkkuja tai prosessoituja valmisruokia. Mutta ei, en ole dietillä. Mä en elä kuukautta terveellisesti, jotta voisin sitten pitää cheat dayn ja mättää itseeni kaikki maailman herkut. Joillekin tämä toimii, mutta mulle ei. Enkä muutenkaan ole tälläisten pika-ihmediettien puolella, sillä useimmiten kuurin aikana energiansaanti on ihan minimissään, mikä saattaa laittaa kehon ns. säästöliekille, jolloin ei terveellisyydestä voida puhuakkaan. Varsinkin jos liian vähäiseen energiansaantiin lisätään vielä suuri määrä liikuntaa, eivät seuraukset tule näyttämään positiivisilta ollenkaan. Kuurin jälkeen myös vanhat, epäterveelliset tavat saattavat palata takaisin, jolloin pudotetut kilot palaavat nopeasti takaisin – jopa tuplana. Järkevästi toteutettu, terveellinen painonpudotus tai elämäntapamuutos onkin sitten asia erikseen. Ajattelen asiaa pidemmän kaavan mukaan: mun tulevaisuus riippuu näistä tän hetkisistä valinnoista.




Ruoan sisältämät kalorit eivät oikeastaan sano juuri mitään sen terveellisyydestä. Mä en nimenomaan mittaa ruoan terveellisyyttä kaloreissa. En tykkää oikeastaan koko sanasta ollenkaan, puhun mielummin ruuan sisältämästä energiasta. Onko energia hyvää vai pahaa energiaa? Tavoittellisesti harjoitteleville urheilijoille ja oikeastaan ihan kenelle tahansa peruskuntoilijallekin on tärkeää saada tarpeeksi energiaa ruokavaliostaan. Jotta harjoittelu tuottaisi tulosta ja palautumien olisi maksimaalista, on tärkeää, että ravinnosta saatavan energian laatuun kiinnitetään myös huomiota. Oon joskus kuullut jonkun sanovan "Eiks se ole ihan sama, että syönkö mä tätä raakasuklaata vai maitosuklaata, kun tässä raakasuklaassahan on vielä enemmän kaloreita, kuin tässä toisessa?" On kyllä totta, että raakasuklaa sisältää paljon energiaa, josta suurin osa tulee rasvoista. Kuitenkin kehosi saa raakasuklaasta hyvän energian lisäksi paljon muita kehollesi hyvää tekeviä aineita, toisinkuin siitä maitosuklaatasta, josta ovat kaikki raa'an kaakaon* hyvät ominaisuudet ovat hävinneet kuumentaessa. Maitosuklaan kalorimäärää ja rasvapitoisuutta on myös pyritty alentamaan lisäämällä siihen mm sokeria, maitojauhetta ja lisäaineita. 

*Pienenä tietoiskuna: Kaikki maailman suklaa valimstetaan Theoborma cacao nimisten puun pavuista: kaakaopavuista. Pavuista kylmäpuristamalla saatava raakakaakao on erityisen ravinnetiheää ruokaa, jolloin se voidaan superfoodiksi mieltää. Se sisältää yli 1200 aktiivista ainesosaa ja huikeat 10% sen painosta on antioksidantteja (määrä on n 10 kertaa enemmän, kuin antioksidanttipitoisuudestaan tunnetulla mustikalla). Raakakaakao sisltää maailman ruoka-aineista  suurimpia pitoisuuksia magnesiumia ja kromia sekä lisäksi paljon muita tärkeinä ravinto- ja hivenaineita. Kuitenkin hyvää tekevät ainekset häviävät kuumennettaessa. Raakasuklaata on nimensäkin mukaan raakaa, eli sitä ei missään valmistusvaiheessa kuumenneta yli 42°C. Raakasuklaasta voi siis oikeasti saada niitä suklaan terveyshyötyjä

WHO (World Health Organization) julkaisi maaliskuun alussa uuden ravintosuosituksen, jonka mukaan sokerin määrää pitäisi pyrkiä vähentämään. Puhe sokerista onkin viimeisen kuukauden aikana ollut erityisen paljon pinnalla. WHO:n mukaan virallinen lisätyn sokerin (ei koske hedelmiä, marjoja, vihanneksia yms.) saantisuositus olisi alle 10% päivittäisestä energiansaannista, mikä vastaa n. 50 grammaa sokeria per päivä.  Saantisuositusta haluttaisiin kuitenkin laskea 5% päivittäisestä energiansaannista, enkä yhtään ihmettele miksi. Painavin syy saantisuosituksen laskulle on ilmeisesti ylipaino-ongelmat, mutta saa se sokeri siellä kehossa muutakin aikaan, kuin vain sitä liikalihavuutta. Sokeri esimerkiksi ylläpitää tulehduksia kehossa, jolloin keho joutuu kokoajan käymään taistelua parantuakseen, muttei pysty. Sokeri on alkoholi ja siihen voi jäädä samalla tavalla koukkuun, kuin mihin tahansa muuhunkin alkoholi- tai päihdetuotteeseen. Kun sokeria syö säännöllisesti, se saa otettua vallan kehossa. Sitten kun sokerista yhtäkkiä yrittääkin luopua, saattaa ilmetä samanlaisia vieroitusoireita, kuin tupakoinninkin lopettamisessa; sitä karkkia (= sokeria!) on nyt vaan saatava - ja äkkiä! Sen takia usein karkki- tai herkkulakon aloittaminen saattaa koitua ongelmaksi.




Vaihtoehtoja sokerille löytyy paljon. Terveellisissä herkuissa tykkään käyttää makeuttajana luonnon omia makeuttajia mm. taateleita, hunajaa, kookossokeria, banaania..  Alta löytyy kuvia herkullisista, terveellisismmistä vaihtoehdoista herkutteluun, joista voi hakea inspiraatiota omiin kokkailuihin.

Makeannälkään..





Ja suolaista.. 



Erilaisia grilliruokia (ihanaa, kohta voi avata grillikauden! Rakastan sitä, kun on kokoonnuttu yhden mitä ihanimpia grilliherkkuja notkuvan pöydän ääreen perheen tai ystävien kanssa..), täytettyjä kasviksia, erilaisia salaatteja ja muita sörsseleitä, kräkkereitä..

Hah, mä aijoin kirjoittaa tästä postauksesta vain inspiraatiota terveellisimpiin kokkailuihin - postauksen, mutta hieman taisi venähtää.. Mä olen vaan niin kiinnostunut ravinnosta, että voisin kirjoittaa siitä paljon – liiankin paljon. Kaikkea tahtomaanikaan en saanut tähän postaukseen ängettyä, sillä ravinto on vain niin laaja käsiten. Jos teillä sattui nyt heräämään jotakin toiveita tai kysymyksiä ravintoon liittyvistä asioista, joista haluaisiten mun tevevän ihan omia postauksiaan, niin otan ehdotuksia ja ideoita mielelläni vastaan.

Mikä on sinun käsityksesi terveellisestä ruokavaliosta? Noudatatko itse sellaista vai löytyykö parannettavaa?

love, Maiju

16 kommenttia:

  1. Hei Maiju ! Oikein hyvin kirjoitettu. Olen jo vuosikymmeniä noudattanut itselleni sopivaa ruokavaliota ja olen vakaasti sitä mieltä että se on hidastanut kroonisen Lymen taudin tuhojen etenemistä kehossani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Kiitos paljon :) Joo, olen samaa mieltä. Sopivalla ruokavaliolla voidaan juuri hidastaa niitä sairauksien aiheuttamia tuhoja kehossa sekä lieventää oireita.

      Poista
  2. Sä kirjotat Maiju aivan tajuttoman hyvin, ottaen huomioon vielä "nuoren" ikäsi!! Kaikki nää sun tekstin asiat on niin kuin mun suusta!
    Hieno teksti, muuta en voi sanoa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, paljon paljon kiitoksia! Joo oon huomannut kanssa sun teksteistä, että meillä on hyvin paljon samankaltaisia ajatuksia! :) Sunkin kirjoitukset on kyllä ihan täyttä asiaa!

      Poista
  3. Ihanaa tekstiä Maiju - ruualla on niin suuri vaikutus miten voimme :)

    VastaaPoista
  4. Siis vau mikä teksti ! Hienosti kirjoitettu ja täyttä asiaa :) Oon täysin samaa mieltä ruoan merkityksestä ja sun blogia on muutenkin tosi kiva lukea, kun kirjoitat niin hyvin ja kiinnostavista aiheista! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :) Ihana kuulla, että tykkäät !

      Poista
  5. heippa maiju! tykkään sun blogista hirmuisen paljon ja annat mulle ihan kamalasti inspiraatiota ja tuot hyvöä mieltä. kirjoitat niin hyvin ja ihailen sua ihmisenä niin paljon. itse en pahemmin syö terveellistä ruokaa, tai no, en mä nyt karkkia joka päivä vedä yms... kokisin sen itse tosi isona harppauksena jos alkaisin syömään tosi terveellistä ruokaa, koska kaikki kotona syö tavallista pasta bolognesea ja "tavallisia ruokia", jos makaronilaatikkoa, kanaa ja riisiä voi sellaiseksi kurtsua. jopa ainekset joita luettelet ruokapostauksissa saa mun pään pyörälle, mutta ihailen sua. pakko vielä tähän loppuun sanoa, että ootko tutustunut henkilöön nimeltä Niomi Smart youtuben puolella? sillä meinaa on paljon aivan ihania ja terveellisiä ruokia, en tiedä sopisko ne täydellisesti sun gluteenittomaan ja maidottomaan ruokavalioon, mutta ainakin ne on vegaaneja ja näyttää tajuttoman hyviltä! niomi tekee kyllä myös paljon muita videoita, mutta ne ruokavideot on jotain jota sun pitäisi nähä. oot ihana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Voi kiitos ihan hirveästi! <3 Musta on tosi ihanaa, että voin inspiroida ja antaa esimerkkiä muille. Väkisin ei kannata mitään muutosta tehdä, eikä välttämättä kannata ottaa heti isoa harppausta vaan voi edetä alkuun pienin askelin, jos siltä tuntuu. En oo ikinä kuullutkaan kyseisestä henkilöstä, mutta kävin katsomassa youtubessa ja kyllä vaikutti tosi hyviltä resepteiltä! Täytyy pistää kokeiluun :) hih, kiitos vielä! x)

      Poista
  6. Ihanan herättelevä postaus jälleen kerran! Mua kiinnostais, jos pystyisit tekemään tänne blogiin jotain diy terveelliset välipalapatukat tms., mitkä säilyis koulurepussa useemman tunnin, kun ei aina jaksa aamulla tehdä mitään eväitä. Yritin googlailla, mutta suurin osa resepteistä oli tehty rasvaan ja sokeriin, joten aattelin kysyä sulta kun sun blogi pursuaa kaikkia herkkureseptejä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Joo, oon joskus tehnytkin välipala patukoita, mutten hetkeen olekaan kokeillut! Pitää pistää toteutukseen :)

      Poista
  7. Terveelliseltä ja hyvältä itselle tuntuva ruokavalio eli hyvän olon aikaan saava ravinto ei välttämättä todellakaan ole aina paras ja terveellisin ruokavalio itselle. Sä näytät esim. syövän paljon salaatteja ja raakaa ruokaa. Se saattaa tuntua kehossa hyvältä ja tuovan hyvän olon. Se on kuitenkin äärimmäinen rasitus pernalle, jolla on tärkeä tehtävä ruoansulatuksessa. Perna joutuu joka tapauksessa lämmittämään syödyn ravinnon ja rasittuu todella paljon jatkuvasti syödystä kylmästä ja raa'asta ruoasta kuten salaateista. Mm. tästä syystä myöskin raakaruokavalio on erityisen haitallinen kaikille ihmisille. Kylminä talvina runsaan raa'an ruoan syöminen on vielä haitallisempaa kuin kuumaan kesäaikaan, jolloin elimistö kaipaa viilennystä ja salaatit sopivat siihen muun ruoan lisänä.

    Tuoremehut esim. appelsiinimehu, jossa ei ole lisättyä sokeria voi tuntua monesta tosi terveelliseltä ja hyvältä ravitsemuksellisesti. Elimistölle se on kuitenkin sama asia kuin iskisi sokeria suoraan suoneen. Tuoremehu nostaa nopeasti verensokeria ja nopeasti laskee sen eli toimii täysin samoin kuin valkoinen sokeri.

    Trooppisten hedelmien tehtävä on viilentää elimistöä, joten ne toimivat tosi hyvin tropiikissa, jossa on kuuma. Trooppisten hedelmien syöminen Suomen talvessa kuitenkin viilentää liikaa ja viilentää silloin, kun tarvitsemme nimenomaan päinvastaista. Siksi trooppisten hedelmien syömisessä Suomessa talvella ei ole mitään terveellistä, eikä mitään järkeä. Nykyään, kun ruokaa roudataan ympäri maailmaa paikoista toisiin, olemme täysin unohtaneet sen, että oikeasti terveellisin ruokavalio löytyy samalta ilmastoalueelta missä asumme käyttäen kausituotteita vuodenaikojen vaihtelun mukaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä huomio tämäkin! Jokaisella saa olla oma mielipide, enkä mä mitenkään pysty huomioimaan kaikkia näkökulmia kirjoittaessani. :-)

      Poista
  8. Kun katsoo sun vanhoja kuvia ni näytät olevan laihtunu melkosesti..:/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, johtuu mun sairaudesta, joka on vainvihkaa aiheuttanut paljon allergioita ja imeytymishäiriötä..

      Poista