perjantai 19. kesäkuuta 2015

Miksi liikkua?

Liikunta on yksi niistä asioista, jotka tekevät mut onnellisiksi. Kuitenkaan blogissa en ole kauheasti hiiskunut mistään liikuntajutuista, sillä totta puhuen en ole viimeisen vuoden aikana pystynyt liikkumaan säännöllisesti. Silloin tällöin olen raahannut itseni ryhmäliikuntatunnille (= joogaan tai venyttelytunnille..) tai salin puolelle, koska enempään eivät ole voimavarat riittäneet. Rakastan liikkumista ja olen koko ikäni ollut liikkuvainen, enkä siedä olla paikoillani kauaa, joten vuosi on ollut niin henkisesti kuin fyysisestikin rankka. Tämän taudin kanssa nyt vaan tulee ottaa iisisti.


Vähitellen olen kuitenkin pystynyt lisäämään liikuntaa enemmän ja ette voi edes kuvitella sitä riemua, kun ensimmäistä kertaa monen kuukauden tauon jälkeen pystyin tänään juoksemaan! Hirveä endorfiiniryöppy on edelleen päällä ja ihmeellisintä oli, että mä jopa nautin juoksemisesta. Ennen en ole tykänny juosta yhtään, mutta tänään juoksin lenkin hymyssä suin. Matka ei ollut pitkä, mutta juoksin. Ilman kipuja tai pistävää oloa, ilman pyörrytystä ja jaksamattomuutta. Matkalle tosin mahtui  myös pieni pulahdus mereen ja sattumalta ennalta suunniteltu reittimme kulki mulperipuiden ohi (ja sattumalta äitillä oli sukassa muovipussi..), joten pakko oli jäädä niitäkin keräämään. Tästä tää taas lähtee! Odotan niin innolla jo kotiinpaluuta, sillä mulla on hirveä hinku Elixialle! Kunhan osaisin vaan ottaa alkuun rauhassa, ettei kohta taas olla sängynpohjalla (huhtikuun lopussa innostuin urheilemaan hieman liikaakin, kun energiaa alkoi taas olla enemmän).


Liikunnalla on lukemattomia hyötyjä, joten kirjoitin muutaman faktan ylös siitä, miten liikunta vaikuttaa kehossamme ja miksi tulisi liikkua.

 ENERGISYYS JA HYVÄ OLO

Tarvitseeko näistä edes kirjoittaa mitään faktoja? Kun löytää ne omat lajit, on liikkuminen mukavaa ja mielekästä. Väkisin siitä saa itselleen energiaa ja hyvää oloa, kun saa tehdä sitä, mistä tykkää. Liikunta tuo hyvää oloa niin henkisesti ja fyysisesti. Ahdistaviin tilanteisiin ja tunteisiin parasta apua mulle on liikunta, oli se sitten metsässä kävelyä tai hikinen ryhmäliikuntatunti.


LYMFAJÄRJESTELMÄ (IMUNESTEJÄRJESTELMÄ) LIIKKEELLE

Sydän pumppaa verenkiertoon verta, mutta kehon toinen kuljetusjärjestelmä, imunestejärjestelmä, täytyy laittaa liikkeelle liikkumalla. Imunestejärjestelmässä liikkuvat muun muassa kehomme nesteet. 


PAINONHALLINTA JA TERVEYS

Ruokavalion ohella liikunta edesauttaa painonhallintaa ja edistää terveyttä. Säännöllinen, mutta kohtuullinen liikkuminen on iso osa terveellistä elämäntapaa, sillä se vaikuttaa positiivisesti elintoimintoihimme (mm vastustuskyky paranee, ehkäisee sydän- verisuonitauteja, pitää hyvää huolta tuki- ja liikuntaelimistä) ja lisää kokonaisvaltaista hyvinvointia.

UNI

Liikunta helpottaa nukahtamista ja parantaa unen laatua. Liikuntasuoritus ei saa kuitenkaan ajoittua liian lähelle nukkumaanmenoa, sillä silloin nukahtaminen hankaloituu.

Hyvää juhannusta kaikille! 

love, Maiju


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti