tiistai 16. kesäkuuta 2015

Punajuuripastaa raakana


En tainnut aikaisemmin mainita, mutta täällä Kroatiassa syömme ainoastaan raakaruokaa ja vieläpä vegaanista sellaista. Kyseessä on kokonaisvaltaista hyvinvointia edistävä retriitti, jonka perustana toimii ruokavalio, eli raakavegaaninen ruoka. Täällä koostamme ateriamme siis raa'oista kasvikunnan tuotteista (hedelmät, vihannekset, pähkinät, siemenet, lehtivihreät..). Seitsemässä päivässä olen oppinut jo hirveän paljon asioita raakaruoasta, ruokavalion toteuttamisesta, onnellisuudesta, unesta, hyvinvoinnista yleensä ja vaikka mistä muustakin, mutta paljon on vielä opittavaa. Viikossa on tullut sisällistettyä mm oman kehon kuunteleminen ja kehon viestien tulkinta (esim. miksi kehomme saattaa yhtäkillisesti haluta roskaruokaa).  Tarkoituksena ei ole mikään dietti, vaan katsoa, miten tuoreella ja puhtaalla ravinnolla voimme vaikuttaa kehomme terveydentilaan. Mä uskonkin vahvasti lauseeseen "ravinto on paras lääkkeesi tai pahin vihollisesi" ja sillä näytöllä, mitä olen raakaruoan vaikutuksista nähnyt, luotan tähän hommaan suurella prosentilla. Tuskin olisin muuten edes lähtenyt kokeilemaan, ellei mulla olisi ollut niin vahvaa tunnetta tästä jutusta.  Vielä en voi varmaksi sanoa, että mitä retriitin jälkeen, sillä kukaan ei voi kokonaan parantua muutamassa viikossa, vaan tästä kaikesta ruokailuineen ja hengitysharjoituksineen tulisi tehdä elämäntapa. Siirtyminen vegaaniseen tai raakaruokavalioon ei sais kuitenkaan mielestäni tuntua kauhealta luopumiselta, joten varmasti tulen vielä bataatteja uunissa paistamaan. Lihan käyttöä olen vähentänyt jo viimeisen puolen vuoden aikana runsaasti, mutta retriitin myötä päätin jättää lihan sekä kalan kokonaan pois ruokavaliostani. Olen  kuitenkin ihan superinnoissani loppu retriitistä ja vielä enemmän innoissani kotiinpalusta (note to self: keskity nykyhetkeen), sillä mulla on niin paljon mielessä erilaisia toteutettavia suunnitelmia ja haaveita. Nyt mä olen löytänyt jotain, missä tunnen olevani mukana joka solulla. 




Takaisin postauksen aiheeseen, eli raakaruokaan. Raakaruoka ja täällä opettelemani elämäntapa sisältää niin paljon asioita, että tuskin saan ikinä kaikkea kerrotuksi. Raakaruokaan varmasti liittyy erilaisia uskomuksia ja ennakkoluuloja, enkä väitä, että olisin itsekään aina ollut raakaruoan puolesta. Keräsin ylös muutamia luultavasti yleisimpiä (näitä mulle on tullut viimeisen viikon aikana runsaasti) uskomuksia raakaruoasta.

"Mistä raakaruoan syöjä saa tarpeeksi energiaa ja vitamiineja?"

Öö ruoasta? Kasviperäinen ruoka ei ole niin energiatiheää, kuin "tavallinen ruoka",  joten annoskokoja  on täällä jouduttu lisäämään reilusti. Rasvanlähteistä, eli avocadosta, öljyistä, pähkinöistä ja siemenistä saa kuitenkin reilusti energiaa, jos liian vähäinen energiansaanti pelottaa. Hedelmät, lehtivihreät ja vihannekset pursuavat vitamiineja ja hivennäisaineita, joten mikä olisiskaan parempi tapa nauttia niitä, kuin syömällä (tosin, uskokaa tai älkää, mutta esimeriksi uidessa suolaisessa merivedessä, ihomme kautta imeytyy kehoomme mineraaleja, vitamiineja ja suoloja. Sama juttu aurinkoa ottaessa, harmi vain, kun Suomeen se aurinko niin harvoin kunnolla porottaa..)?


"Raakaruoka on kallista"

Ei mun mielestä kyllä mäkkärin Big Mac - ateriakaan mikään halpa ole? Jos sitä raakakakkuja ja -suklaata rupeaa joka päivä vetelemään, saattaa ruokalasku kasvaa päätä huimaavaksi. Hedelmät, vihannekset ja marjat eivät mitään superkalliita ole  ja pähkinät ja siemenet kannattaa ostaa isoissa pakkauksissa, jolloin nekin saa yleensä halvemmalla. Eksoottisien hedelmien hinnat saattavat päätä huimata, joten kannattaa suosia läheltä tulleita, sadossa olevia hedelmiä ja vihanneksia. Esim. mansikkasadon ollessa kuumimmillaan kesällä, ovat mansikat rutkasti halvempia kuin huhti-toukokuussa. Satokausikalenterin mobiilisovelluksen voi helposti ladata kännykälle ja sieltä löytyykin eri kausittain sadossa olevat hedelmät ja vihannekset, joita kannattaa siis suosia.


"En syö raakaruokaa, koska sen valmistamiseen kuluu niin kauan aikaa. " 

 Joo, saahan raakaruoan valmistukseen tuhrautumaan aikaa, jos alkaa joka aterialle vääntämään jotain spesiaalia, kuten kräkkereitä tai raakapizzaa. Maistuvan ja ravitsevan raakalounaan saa kuitenkin kunnon vehkeillä aikaan jopa viidessätoista minuutissa – nopeammin kuin lämpimän aterian. Raakaruoan valmistamisessa pärjää kunnnon blenderillä, mutta syytä olisi myös hankkia mehustin sekä kasvikuivuri. Nyt päästään kuitenkin erittäin herkulliseen reseptiin, jonka saa loihdittua melkeimpä silmänräpäyksessä nälän yllättäessä.

PUNAJUURIPASTA AVOCADOKASTIKKEELLA (RAW, G)

Salaattipohja 

- 2 punajuurta
- kourallinen salaattia
- 2 porkkanaa
- puolikas pienestä kurkusta
- tuoretta oreganoa

Kastike

- 1/2-1 avocado
- toinen puolikas kurkusta
- valkosipulinkynsi
- tuoretta oreganoa (tai muuta yrttiä valintasi mukaan)
- merisuolaa

Huuhtele ja kuori punajuuret ja porkkanat. Jos omistat spiralointi-laitteen (sillä on varmasti joku "hienompikin" nimi, jota mä en vaan tiiä. Viisaammat korjatkoon..), spiraloi punajuuret ja halutessasi porkkanatkin sillä. Muussa tapauksessa voit raastaa sekä porkkanat, että punajuuret raasteeksi. Huuhtele ja pilko salaatti, puolikas kurkku (muista säilyttää toinen puoli kastiketta varten!) ja oregano, sekä sekoita niistä itsellesi sopiva salaattipohja. Laita spiralisoidut porkkanat ja punajuuret salaattipohjan päälle.

Salaattipohja odottamassa täydennystä..

Punajuuret spiralisoituina

Valmista kastike:  Mittaa kaikki ainekset blenderiin ja blendaa tasaiseksi kastikkeeksi. Maista ja lisää tarvittaessa mausteita. Kaada kastike salaattipohjan päälle ja nauti!


Niin helppoa, tuoretta ja täynnä hyvää tekeviä aineita – eikä muuten jäänyt nälkä!

love, Maiju



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti