lauantai 5. syyskuuta 2015

Energiaa syksyyn

Taivas on muuttunut harmaaksi ja vettä puskee naamalle, aamuisin on pimeää ja iltaisin hämärtää. Puut kellastuvat ja ilma viilenee. Nyt se on virallista: syksy on saapunut, eikä kesä enää tänä vuonna tule, ainakaan muutamaa päivää pidempänä. Ei syksyssä mitään vikaa ole, päinvastoin, tykkään syksystä kovasti – ihan niinkuin kaikista muistakin vuodenajoista. Syksyssä vaan kun on joku spesiaali viba.

Näin valoisan ajan ja auringonvalon vähentyessä sitä helposti huomaa väsähtävänsä ihan keskellä päivää sekä potevansa ehkä pienimuotoista masennusta. Onhan se myönnettävä – näillä leveyspiireillä ei mitenkään saa tarpeeksi aurinkoa. Jaksamiseen tulisi siis kiinnittää pimeällä ajalla erityistä huomiota, ettei koko hommalta pääse pohja putoamaan. 

Keräsin ylös vinkiksi teille muutamia asioita, joiden koen parantavan mun hyvinvointia näin syksyisin.

ULKOILE


Mä jotenkin vaan rakastan syksyisessä sateessa ulkoilua – kävely, hölkkä, pyöräily, ihmettely, metsäparkour (aka metsässä vaeltaminen).. Kaikki menee! Kunnon varusteet päälle, niin hyvin pärjää. Ilma on sateella niin raikasta ja puhdasta. En oikein tiedä, että mikä siinä niin viehätää, koko keho vaan tuntuu pudistuvan täydellisesti. Tänään jopa toivoin, että olisi satanut kaatamalla, kun lähdin pyöräilemään koulusta kotiin :D. Kivahan se on joo kotiin päin tulla, mutta koulu- tai työmatkalla ei välttämättä toivo sen rankkasadekuuron sattuvan kohdalle..


(RYHMÄ)LIIKU JA HUOLLA KEHOASI


Syksyisin salit ja varsinkin ryhmäliikuntatunnit pursuavat ihmisistä – mikä toki on mahtava juttu.  Yksi mun suosikkiliikuntamuodoista on ryhmäliikuntatunnit. Hyvä musiikki, joku joka kertoo mitä pitää tehdä ja ryhmä ympärillä tekevät liikunnasta hauskaa, eikä liikunta tunnu suorittamiselta. Mä ainakin itse saan huimasti positiivista energiaa ja mielihyvää ryhmäliikunnasta, vaikka suorituksen jälkeen on yleensä ihan puhki fyysisesti. Ryhmäliikuntatuntien tarjonta riippuu salista, mutta yleensä tunteja löytyy laidasta laitaan – kokeilemalla jokaisella löytyy varmasti ne omat mieluista tunnit! 


Jos ei tahdo tai pysty sitoutua ryhmäliikuntatuntien aikatauluihin, niin parasta liikuntaa mun mielestä on pyöräily. Pyöräilyn tehokkuuden ja reitin rankkuuden voi itse määrittää, jolloin pyöräillessä voi tehdä kovemmankin treenin tai vain palauttavan lenkin. Olen huomannut pyöräilykunnon kasvavan tosi nopeasti ja nykyään pyöräilenkin lähes kaikkialle autolla tai bussilla menemisen sijasta. Kävely, juoksu, uinti, rullaluistelu sekä luistelu yleisöjäällä ovat myös hyviä liikunnan muotoja.

Tietysti tulee muistaa myös välipäivät urheilusta, jotta keho palautuisi. Näinä päivinä (ja ihan minä tahansa munakin päivänä) on hyvä tehdä jonkinlaista kehonhuoltoa, esim. joogaa, venyttelyä, pilatesta, putkirullailua. Kuumat suihkut ja kylvyt sekä saunominen lämmittävät lihaksia ja sitä kautta rentouttavat niitä. Tietysti mielikin rentoutuu.

LÄHDE LOUNAALLE YSTÄVÄN KANSSA


Onko parempaa tilannetta, kuin nälkäisenä (ja litimärkänä) saapuminen lempi lounaspaikkaasi lounaalle ystäväsi kanssa? Saat eteesi lämpimän kupin teetä, parasta ruokaa sekä jakaa ajatuksiasi ihanan ystäväsi kanssa. Paljoa ei voi vetää paremmaksi. Mun ehdottomia (kasvisruokaa tarjoilevia) lempipaikkoja Helsingissä ovat Omnam, Sandro sekä Silvoplee, jotka kaikki tarjoilevat päivisin lounasbuffaa. Omnamissa ja Sandrossa lounas on tarjoiltuna kolmeen asti ja kertamaksulla voi syödä niin paljon, kuin napa vaan vetää. Silvopleessä buffet on auki aukioloaikojen mukaisesti ja ruoka maksetaan kilohinnan mukaan. 

Myös kotona voi kokata herkullista ruokaa ystävien kanssa! Sushi, vietnamilaiset kevätrullat (riisipaperirullat), salaattibaari, dippivihannekset ja tortillat ovat suht helppoja valmistaa, varsinkin yhdessä. Allergiat ja erityisruokavaliot on helppo ottaa huomioon, eikä jokaiselle tarvitse valmistaa omaa annosta, vaan lautaselle voi kerätä ne itselle sopivat raaka-aineet.

Eilen valmistimme ystäväni ja siskoni kanssa sushia (osa vegaanisena ja osa kalalla) iltapalaksi.

RENTOUDU JA NUKU


Vaikka tykkäänkin sykyisestä säästä ja liikunnasta, on sisällä hengaamisessa sateen aikana myös oma tunnelmansa – ulkona on hämärää ja sade koputtelee ikkunaan, tohvelit jalkaan, peiton mutkaan käpertyneenä hyvän kirjan lukeminen, kynttilän valo sekä lämmin kupponen teetä ja raakasuklaata. Mahtava yhtälö. 

Riittävä unen saanti on myös tärkeää, varsinkin lapsille ja nuorille sillä, unen aikana kehossa tapahtuu monia eri prosesseja. REM-unen aikana aivot käsittelevät edellisen päivän asioita ja oppimista tapahtuu, kun taas syvässä unessa keho lepää ja palautuu. Huonosti nukuttujen tai valvottujen öiden jäljiltä keho on väsynyt ja stressi saa meidät valtaansa helpommin. Lisäksi univaje aiheuttaa monia haittavaikutuksia niin psyykkisellä ja fyysisellä kuin sosiaalisellakin tasolla. Vähintään kahdeksan tuntia unta yössä olisi suositeltava määrä nukkua, jotta olisi energisenä valmis seuraavan päivän haasteisiin.



KESKITY RAVITSEMUKSEEN


Kesällä ruokarytmi ja ruokavalio eivät välttämättä ole siitä parhaasta päästä: nukutaan myöhään, jolloin aterioita saattaa jäädä välistä, kuumuuteen juodaan limua ja syödään jäätelöä, herkuttelu lähtee lapasesta, syödään ähkyyn asti grilliruokaa jne. Mutta se ei haittaa, välillä on ok löysätä, jos siltä  tuntuu. Faktahan on vaan se, että tälläisellä kesäruokavaliolla olo ei välttämättä ole se kaikista raikkain. "Hyvä ruoka, parempi mieli" niinhän se kuuluu. Itse olen huomannut ravinnolla olevan niin paljon merkitystä mielialaan, suorituskykyyn, vatsan toimintaan, jaksamiseen.. kaikkeen! Tämän syyn takia mä en koe tarvetta löysäillä mun ruokavaliosta, joten ravitsemukseen tulee keskityttyä lähes vuoden jokaisena päivänä hyvin. 

Jotta ruokailu saataisiin taas kuntoon, olisi hyvä muistaa muutama juttu: laatu, ruokarytmi, monipuolisuus, värikkyys ja maku. Laadukasta, tarpeeksi energiaa sisältävää ravintoa olisi hyvä syödä tasaisin väliajoin (2-4h) pitkin päivää, ettei energiatasot tai verensokeri pääse laskemaan ja mieliala siinä samalla. Jos on koko päivän paastonnut, niin voi melkeimpä suoraan sanoa, että illalla tulee tyhjentämään koko jääkaapin – eikä välttämättä niitä terveellisimpiä ruokia. Ja olo ei silloin todennäköisesti ole energinen eikä raikas. Monipuolinen ja värikäs ruoka takaa sen, että ruoasta saisi mahdollisimman paljon suojaravintoaineita – vitamiineja, hiven- ja kivennäisaineita  – elimistön toimintaa tukemaan sekä rakennusaineiksi. Ja kukapa nyt mautonta ruokaa haluaisi syödä? Ei kukaan.   Yleisesti ottaen suomalaiset eivät mausta ruokaansa oikeastaan muulla kuin suolalla. Vähäinen määrä laadukasta suolaa on hyvästä, mutta liika suolan käyttö voi aiheuttaa haittavaikutuksia. Mausta ruokasi lempimausteillasi (valkosipuli, oregano, basilika, pippuri, curry, paprikajauhe..) sekä valitse lautaselle jo valmiiksi maukkaita raaka-aineita (esim. tomaatti, porkkana, paprika, herneet, sipuli, bataatti), jolloin suolaa ei tarvitse käyttää tuhottoman paljoa.

Laske lautaselta värejä, älä kaloreita!  Porkkana-kurkku-pastaa tomaateilla, basilikalla ja kermaisella herne-avocado-kastikkeella.


HERKUTTELE HYVIN

Ja ettei koko homma menisi ihan tylsäksi, niin sovitaan, että herkuttelukin on sallittu. Mutta tässä  tapauksessa laatu korvaa määrän (tai laadukkaat raaka-aineet korvaavat ainakin prosessoidut raaka-aineet..). Valkoinen, prosessoitu sokeri on kiistelty juttu, mutta itse näen järkevämpänä vaihtoehtona jättää sokerilla rikastetut tuotteet kaupan hyllylle ja käyttää vaihtoehtosisa makeuttajia.  Sokeri on alkoholi ja se koukuttaa – ihan mikä tahansa muukin päihde – ja koukusta voi olla hankala päästä irti. Jos haluaa sokerin käyttöä vähentää, kannattaa sokeriherkut vaihtaa terveellisimpiin vaihtoehtoihin. Terveellisempien herkkujen ei tarvitse olla vain korvikkeita vaan niiden mausta voi ihan oikeasti tykätä ja niiden antamasta olosta nauttia! Kokeile raakasuklaata, raakakakkuja, tuoreita ja kuivattuja hedelmiä, banaanilettuja, banaanijäätelöä.. 

Jos ideat loppuvat kesken, niin suosittelen tilaamaan Rawsome e-kirjan täynnä herkullisia reseptejä ilman valkoista sokeria, gluteenia, maitotuotteita tai muitakaan eläinperäisiä tuotteita (hunajaa lukuunottamatta kaikki reseptit vegaanisia ja hunajan vaihtamalla muihin makeuttajiin saat reseptistä kuin reseptistä vegaanisen). Miltä kuulostaisivat esimerkiksi raakakorvapuustit, suklaaleivokset cashewkermalla, snickerspallot, mangolimejäätelö, kinuskisuklaanougat, porkkanasitruskuppikakut tai pistaasijäätelökeksit? No tajuttoman hyviltä.


Helsingin terveysherkku- ja raakatarjonta lisääntyvät hurjaa vauhtia. Jos et siis ole itse ihan sulassa sovussa keittotaitojesi kanssa, niin lähde Helsinkiin. Herkullisimpia raakakakkuja tarjoavat mm Cafe Kokko, Hymy, Johan & Nyström, Rupla sekä Kampin ja Citycenterin Ruohonjuuret. Raakasuklaata löydät ympäri Suomen luontaistuoteliikkeistä ja hieman suppeampana valikoimana isommista ruokatavarakaupoista. Lisäksi monien pääkaupunkiseudun Punnitse & Säästä -myymälöiden yhteydestä saa Goodio Cools:n ihania kookosmaitojäätelöitä, jotka vievät kielen mennessään! 


 Cafe Kokon ihanaa raakakakkua.


Mitkä ovat sun parhaita vinkkejä syysväsymyksen selättämäiseen? 

love, Maiju

8 kommenttia:

  1. Moikka, kannattaa tsekata lihastohtorin kannanotto rento vs tiukkis ruokavalioon! https://lihastohtori.wordpress.com/2015/02/17/rento_vs_tiukkis/

    "Hyvin moni heistä uskoo, että parhaisiin tuloksiin päästään sillä, että karkin, leivonnaisten ja muiden herkkujen kiellosta tehdään totaalinen. Usein näissä tapauksissa ruokavalioon hyväksytään terveellisiä herkkuja ja kaloripommeja kuten raakasuklaa ja tai pähkinät. Sokeria eli sakkaroosia sisältävät karkit, jalostettu vilja kuten leivonnaiset, naksut ja pikaruoka sen sijaan ovat kiellettyjen joukossa. Tällainen moska kuuluu entiseen elämään, ja jos henkilö haluaa tehdä muutoksen, niin pitää hyväksyä että vanhasta pitää luopua!

    Mikä monia rajoittajaa yhdistää, on EPÄUSKO IHMISEN KYKYYN HARRASTAA KOHTUUTTA.

    Hyvin moni nykyinen rajoittaja on ollut rento ja huomannut, ettei liiallisella rentoudella pääse mihinkään. Moni nykyään teräksissä kunnossa oleva on vaihtanut rentoushömpän tiukkaan dieettiin, esimerkiksi sellaiseen jossa viljatuotteita ja hiilareita rajoitetaan minimiin. Näistä nykyisistä tiukkuuden ja rajoittamisen saarnanaisista- ja miehistä voi lukea netistä tai treenilehdistä ja samalla ihailla heidän upeita vartaloitaan. Harva kuitenkaan jaksaa mainita sitä, että MONI ENTINEN RAJOITTAJA ON NYKYINEN YLIPAINOINEN JA LIIAN RENTO RUOKAVALIONSA SUHTEEN.

    Esimerkiksi pelottelu sokerin myrkyllisyydellä ja mystisesti lihottavilla taipumuksilla on täysin perusteetonta niin kauan kun kohtuullinen sokerin nauttiminen ei näy suuremmissa päivittäisissä kalorimäärissä."

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! Joo, tossakin jutussa on oma pointtinsa! Tietynlainen rentous ruokavaliossa (ja asiassa kuin asiassa) on hyvästä ja samoin tiukkuuskin. Toi kohtuudn opettelu on monella just se ongelma kun vedetään vaan ääripäästä ääripäähän. Luulen, että se "tiukkiksesta rentoilijaksi" ongelma on lähinnä sellaisten ihmisten, jotka ovat pitkään kituuttaneet itseään tosi vähäenergisellä dieetillä (ravinteidn saanti mitätöntä), vaikka oikeasti mieli tekisi sitä pullaa. Mä koen oman ruokavalioni tosi rennoksi, sillä saan syödä kaikkea, mitä haluan, kieltämättä itseltäni mitään. On totta, että raakaherkut sisältävät tosi tosi paljon energiaa, mutta niin sisältävät ne tavallisetkin herkut. Mun postauksen pointtina ei ollut laihdutus, vaan energian lisääminen syksyyn ja samalla terveyden kohottaminen. Sokeristahan ei sinällään painonhallinnassa juu ole merkitystä, jos kalorimäärät pysyvät viitteissä (mikä monella sokerikoukkuun takertuneella epäonnistuu). Mutta terveys onkin sitten eri juttu. Ei tietenkään tarvitse olla ehdoton minkään asian suhteen, jos ei halua, mutta sitten juurikin se kohtuus on muistettava ;)

      Poista
  2. Ihana postaus mape!<3 eilen olinkin metsäparkouruamassa yhen ihanan tyypin kanssa! ;) <3 t. Lode

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Lode <3 Joo mäkin satuin olemaan parkouraamassa yhdn aikas mahtavan tyypin kanssa ;)

      Poista
  3. Oi tosi kiva postaus! Tästä sai tosi hyviä vinkkejä! :) Minäkin tykkään tosi paljon ryhmäliikuntatunneista ja käynkin niillä monta kertaa vuodessa ympärivuoden! Pyöräilykin on kyllä superkivaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :) Jep, molemmat on kivoja ja tosi hyviä liikunnanmuotoja :)

      Poista
  4. Ihanaa, kun postailet taas, Maiju! Sulla on tosi kiva blogi ja kirjoitat postauksia, jotka todella saa lukijan miettimään tätä elämää. Joo, tossa oli paljon vinkkejä ja juttuja, joita itekkin teen ja toteuttelen, pyöräily on parasta ja kirjojen lukeminen myös ja teetäkin on ihana juoda siinä samassa. Itse tykkään myös soittaa jotain instrumenttia, kun meillä niitä kotoa löytyy ja muuten vaan hengata kavereiden kanssa :D

    VastaaPoista
  5. Hei ihana ja inspiroiva blogi! Kirjoitat tärkeistä asioista ja inspiroit mua terveellisempään herkutteluun ja sun blogi ja ig tekee mut iloiseksi. Haluiasin tietää ton kuvassa olevan kurkku-porkkanapastan ja ton avokadokastikkeen ohjeen, jos koskaan huomaat kommentteja näin vanhoista postauksista. :)

    VastaaPoista