lauantai 19. syyskuuta 2015

Smoothien valmistuksen ABC

Kaikille taitaa olla tuttu smoothieiden osalta vähintään mansikka-banaani-maitorahka-smoothie, jollaisia saa lähes joka kulmalta. Onhan tuo hyvä alku, mutta välillä sitä alkaa ehkä kaivata vähän vaihtelua – mutta miten? 

Smoothie on ollut mun must aamupala ties kuinka kauan. Reseptit vaihtuvat kuitenkin ajoittain – jos luon jonkun makunystyrät räjäyttävän reseptin, voin olla varma, että syön sitä vähintään seuraavan kuukauden. Tällä hetkellä smoothiessani yhdistyvät lakritsi ja inkivääri, mikä ihana makupari! Lakritsi tuo lapsuuden makumaailmaa ja inkivääri ihanaa kirpeyttä, mutta samalla raikkautta. Smoothien joukkoon voi oikeastaan heittää mitä tahansa.  Kuitenkin valmistuksessa on tärkeää on oikeanlainen yhdistely ja eri ainesosien välisten koostumusten suhteuttaminen. Kaikkea kannattaa kuitenkin kokeilla, sillä yksi hyvä puoli smoothien valmistuksessa onkin se, että aina voit lisätä jotain ainesosaa, jos maku ei ole mieleinen. Tekemällä oppii ja niin paljon on noita smoothieita tullut valmistettua, että päätin koota tänne blogiin smootiehn valmistuksen ABC:n, eli parhaat vinkkini smoothieiden valmistamiseen. 

Tämän päivän aamupalana toimi smoothiekulho, joka sisälsi banaania,
psylliumgeeliä, inkivääriä, lakritsia,mustikoita, puolukoita ja pinaattia. 

Smoothieeni valmistan niin, että lisään jokaisesta luokasta (makeus, kootumus, maku ja väri sekä ravinnerikkaus) vähintään yhden ainesosan, blendaan, maistan ja tarvittaessa lisään jo(i)takin ainesosaa lisää. Tänään laitoin smoothieeni banaania, psylliumgeeliä, inkivääriä ja lakritsia, mustikoita, puolukoita ja pinaattia. Alle listasin jokaiseen kohtaan hyviä raaka-aineita, joista voit lähteä kokoamaan omaa suosikki smoothietasi!

MAKEUTTA

Mielestäni jokainen smoothie, oli se sitten myrkynvihireä vihermoothie tai aurinkoinen aamupala, kaipaa edes jonkin verran makeutta. Smoothieesi saat makeutta hedelmistä ja marjoista. Erityisesti kypsät banaani, taatelit, melonit, papaya, viikunat ja mango tuovat smoothieen kivasti makeutta, sillä ne ovat itsessään erittäin makeita. 


 KOOSTUMUSTA

Jotta smoothie olisi smoothie, eikä mehu, tarvitaan koostumusta. Mä tykkään itse paksuhkosta, lusikoitavasta smoothiesta, joten yritän minimoida nesteen määrää smoohiessa. Parhaan lopputuloksen olen saanut käyttämällä avocadoa, chiageeliä tai vedessä liotettuja pellavansiemeniä/psylliumia. Chia, pellavansiemenet sekä psyllium sisältävät myös huimasti kuitua, joka edesauttaa vatsan toimintaa. Jos soijatuotteita käyttää, niin soijajogurtillakin saa kivan koostumuksen aikaiseksi. 

Jos taas tykkää enemmän juotavasta smoothiesta, joukkoon voi laittaa vielä nestettä. Tähän hommaan käyvät mainiosti kookosvesi ja -maito, erilaiset pähkinä- ja mantelimaidot (joita on myös todella helppo tehdä itse, jos kaupan valmisversiot eivät ole mieluisia!) soijamaito sekä tuorepuristetut mehut. 




MAKUA JA VÄRIÄ

Makua ja väriä smoothieesi saat erilaisista mausteista, yrteistä ja marjoista. Mä tykkään vähän jopa erikoisemmistakin makuyhdistelmistä, mutta kannattaa ehkä aloitaa vähän miedommilla vaihtoehdoilla. Makeisiin smoothieihin käyvät esimerkiksi lakritsijauhe, vanilija, kaneli, neilikka, mansikka, mustikka ja vadelma. Kirpeää lisäpotkua smoothieihin tuovat inkivääri, chili, cayannepippuri, puolukat ja tyrnimarjat. Vihersmoothieihissa maistuvat taas mainiosti basilika, sitruuna, korianteri ja kurkuma. 

Tässä smoothiessa hyödynsin mm appelsiinia, taateleita ja kurkumaa.
Kurkuma antaa smoothielle aurinkoisen kellertävän värin. 

 RAVINNERIKKAUTTA 

Lisään yleensä aina smoothieni joukkoon kourallisen jotakin lehtivihreää, sillä niistä keho saa paljon hyviä suojaravintoaineita. Lisäksi ne tuovat smoothieen pirteän vihreän värin. Lehtivihreistä smoothieihin sopivat parhaiten pinaatti, tammenlehtisalaatti sekä lehtikaali. Ravinnerikkautta smoothieen saat helposti myös erilaisilla superfoodeilla, kuten viherjauheella, macalla, tocolla, lucumalla, raakakaakaolla, mulpereilla, gojimarjoilla.. Näissä ravintoaineita on todella tiheästi, joten käytettävän määrän ei tarvitse olla suuri. Lisäksi ihanat kotimaiset marjat, kuten mustikat, puolukat ja mustaherukat ovat pullollaan vitamiineja ja antioksidantteja, joten niitäkin kannattaa ehdottomasti hyödyntää smoothieissa!

Jos haluat smoothiestasi täyttävämmän tai esimerkiksi treenin jälkeen palauttavan välipalan, niin voit lisästä joukkoon vielä proteiinijauhetta, esim. riisi-, herne-, hamppu- tai kurpitsansiemenproteiinia. 

Raikas vihersmoothie on vitamiineja pullollaan!

Eikun blenderit hyrräämään! Millaisista ainesosista koostuu sun lempparismoothiesi? Saitko jotakin vinkkejä uusien juttujen kokeilemiseen?

Mä lähdenkin kohta pyörällä kohti Helsinkiä ja Sandron brunssia. Ihana päivä siis tulossa, toivottavasti teillekin!

love, Maiju

4 kommenttia:

  1. kivoja vinkkejä! ite tykkään lisätä smoothien cashewpähkinöitä, ne tekee siitä niin kermaisen ja pehmeän :) oma lemppariaamusmoothie koostuu juurikin liotetuista casheweista, mustikasta, pinaatista, banaanista, macasta ja lorauksesta mantelimaitoa. joskus lisään myös protskujauhetta pitämään nälkää paremmin. rakastan aamulla lusikoida ihanan paksua ja kuohkeaa smoothietani, hiih en malta oottaa taas aamua!! :D namnam

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, sama täällä, mäkin iltaisin jo mietin seuraavan päivän ihanaa aamupala smoothieta, nam! Ja liotetut cashewt on kanssa tosi hyviä smoothieen, unohdinkin laittaa ne tonne listaan :D

      Poista
  2. Oooh näyttää super hyvältä! <3 tosi hyviä ohjeita, pitää laittaa kokeiluun! :)

    VastaaPoista