sunnuntai 18. lokakuuta 2015

Ole tärkeä itsellesi

Olipa aikamoinen viikonloppu! Nimittäin yksi vuoden odotetuimmista tapahtumista – I Love Me - messut – valtasivat messuhallin tänä viikonloppuna. Messut kokosivat alleen kattavan valikoiman näytteilleasettajia, ohjelmaa ja elämyksiä niin hyvinvoinnin, terveyden kuin tyylinkin saralta. Itse olin messuilla tänään ja perjantaina töissä Elävän Raakaravinnon ständillä ja vielä eilen aamupäivästä ihan vaan kiertelemässä. Täytyy sanoa, että ihan huippumeininki messuilla jälleen kerran! Paljon nähtävää ja koettavaa, maisteltavaa ja haisteltavaa. Ajattelin koota vielä alkuviikosta erillistä postausta messuista ja niiden tarjonnasta. 

Uusi rakkaus messuilta, Foodin:n kookosmanna. Niiin herkkua <3 #mannamania


Messuista inspiroituneena päätin avata messujen pääsanomaa hieman enemmän ja kirjoittaa mielessäni pyörineitä asioita itsensä kohtelusta ja rakastamisesta ja sen vaikutamisesta omaan hyvinvointiin. Mä olen aika vahvasti sitä mieltä, että itseään tulee rakastaa ennen kuin voi rakastaa muita. Ei ole mitään yksittäistä tai oikeaa tapaa määritellä itsensä rakastamista: sen käsite ja toteuttamistavat riippuvat jokaisesta yksilöstä itsestään. Rakkaus itseään kohtaan on kuitenkin taito, joka kaikkien olisi hyvä osata ja sisäistää – olen arvokas, koska olen juuri minä. "Rakasta lähimmäistä, niin kuin itseäsi" ja "Kohtele muita, niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan" kuuluvat tutut Raamattuun kirjoitetut käskyt.  Hyvin usein sitä kuitenkin sortuu arvostelemaan kriittisesti ja negatiiviseen sävyyn itseään – niin ulkonäköä, taitoja tai elämäänsä ylipäätään. Myönnän, että olen tätä itsekin tehnyt ja teen joskus edelleenkin. Miksi se on vaan niin vaikeaa myöntä omaavansa esimeriksi kauniit silmät, voimakkaat jalat tai olevansa hyvä ruoanlaitossa? Miksi itseään on paljon vaikeampi rakastaa kuin läheisiään?

Koska se on itsekästä. Koska ulkonäköpaineet. Koska suoritusyhteiskunta ja sen luomat odotukset. Koska meille on alitajuntaisesti opetettu sen olevan väärin. Koska on helpompaa mennä massan mukana. Koska en ole tarpeeksi sitä ja tätä. Koska koska koska... Syitä riittäisi varmasti loputtomiin. 

Pohdin pienessä mielessäni syvemmin, että mitä oikein on itsensä rakastaminen, enkä saanut mitään järkevää yksiselitteistä vastausta. Se on niin monia asioita, jotka voivat merkitä yhdelle toista ja toiselle toista, etten edes yritä selittää sellaista asiaa, jolle ei ole oikeaa ratkaisua. Kirjoitin kuitenkin ylös, että millaisissa eri muodoissa mun mielestä itseänsä rakastaminen ilmenee. 

Rakastan itseäni, joten…

Omaan onnellisia ja positiivisia ajatuksia itsestäni ja tulevaisuudesta. 


Havaitsen omat rajani ja osaan toimia niiden mukaan.

Tiedostan olevani arvokas, enkä anna muiden kohdella minua huonosti. 

Pidän ja haluan pitää itsestäni huolta. 

Itselleen ja keholleen saa ja pitää antaa parasta – terveellistä ruokaa, riittävästi sekä hyvässä suhteessa liikuntaa ja lepoa. Yleisesti hyvien elämäntapojen noudattaminen. 


Annan aikaa asioille, joista pidän ja joista välitän.


Annan virheeni anteeksi. Täällä ollaan oppimassa ja kasvamassa, kukaan ei ole täydellinen. 

Hemmottelen itseäni ja osaan nauttia elämästä. 

Ymmärrän sen, ettei minun tarvitse olla muuta, kuin oma itseni ollakseni hyvä.




Mä en tahtoisi juuttua negatiivisuuteen, vaikka se olisikin niin helppoa ja yksinkertaista, sillä yhtä vastoinkäymisestä seurannutta negativista ajatusta seuraa toinen. Ja sitten kolmas. Lopulta ollaan kierteessä ja kaikki tuntuu mahdottomalta. Myönnetään, että itsensä, varsinkin omien virheidensä, rakastaminen on hankalaa. Erittäin hankalaa. Ja kaikilla on niitä huonojakin päiviä – ei kukaan jaksa olla iloinen Duracell pupu 24/7. Kuitenkin itsensä rakastamisen merkityksen ymmärtäminen on ensimmäinen askel, jonka ottamisen jälkeen ei vaan voi enää jäädä seisomaan: kaikki loksahtaa lopulta paikalleen, kun ymmärtää itse olevansa tärkeä. Koen tämän vaikuttavan vahvasti elämänlaatuun ja hyvinvointiin, sillä onhan elämä mukavampaa, jos on omasta mielestään ihana. 

Mä haluan olla tärkeä itselleni ja opettelen sitä joka päivä. Siitä mun bloginkin nimi tulee. 

love, Maiju


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti